Inselhüpfen-mit-A&A
vakantio.de/inselhupfen-mit-a

Dag 24: Schiermonnikoog - Holwerd (22 km)

Veröffentlicht: 07.07.2023

Goeiemorgen!

Lekker geslapen, maar vooral super relaxed! Uit de nood van gisteren is een prachtige dag ontstaan en een mooie avond met een goede slaapplek! Het ontbijt staat onder aan de trap klaar voor ons en we kunnen zelf koffie maken, het voelt allemaal easy...als we ingepakt en betaald hebben gaan we het dorp in, we kletsen nog wat met de verhuurders van de kamer ( de story met de verkeerde boot is nog steeds grappig) en gaan dan op pad, we hebben bedacht dat we  eerst naar het oosten lopen, daar is een strandtent en dan dwars door het eiland richting de veerboot.

We lopen bijna op het einde van het dorp als we een dame treffen die haar tuin aan het opknappen is, Alda zegt iets leuks tegen haar en al gauw komen we in gesprek, ze vindt ons karretje super en vraagt of ze het kan fotograferen voor haar zoon die in Duitsland woont en heel sportief is, we horen ook het verhaal over haar dochter in Noorwegen en wij vertellen ons verhaal en vervolgen weer onze weg...

Aangekomen bij de strandtent nemen we eerst nog een blik van de zee voordat we op het terras een koffie drinken, het is echt een prachtig cafe met bier&co als bekende leveranciers...ook interessant zijn de zwaluw ouders, die hun kinderen voeren net boven ons hoofd!, een foto nemen is evengoed niet makkelijk, ze zijn ontiegelijk snel!

Na de koffie lopen we op en prachtig pad dwars over het eiland naar de veerboot, en wij komen hier heerlijk optijd aan om easy in te stappen, het is erg druk omdat de vakantie begonnen is.

De overtocht is snel en we halen zelfs een bus eerder naar Dokkum, hier stappen we uit en lopen de laatste 9 kilometer naar Holwerd, het is erg heet maar ook een prachtige weg! Onderweg treffen we nog een dame op de fiets die ons gezien had toen we uit de bus stapte in Dokkum, en zich afvroeg wat we in hemelsnaam aan het doen waren, we probeerde het haar zo goed als mogelijk uit te leggen, en waarschijnlijk hebben we het goed gedaan want ze stapte tevreden weer op haar fiets. na 2 uur lopen komen we in het dorp bezweet maar gelukkig aan.

We vinden het adres waar we slapen snel, en als we aanbellen doet een vriendelijke dame opben die zegt dat ze nog effe geen tijd heeft...geen probleem voor ons, we hebben zowiso dorst, en als we de bagage in haar garage gedaan hebben gaan we naar het plaatselijke hotel annex restaurant waar we heerlijk aan het bier gaan. We zien dat ze ook lekker eten hebben en besluiten gelijk een tafel voor de avond te reserveren, na 2 lekkere koude Hertog Jannetjes gaan we terug naar ons b&b, hier kletsen we leuk een half uurtje met de eigenaresse, en daarna nog onder de douche om het zout afge spoelen.

Fris gaan we weer richting het restaurant en eten heerlijk! Daarna terug en zoals gewend een blog en slaap.

Tot morgen

___

Guten Morgen!

Gut geschlafen, aber vor allem super entspannt! Aus der gestrigen Not heraus ist ein wunderschöner Tag und ein wunderschöner Abend mit gutem Schlafplatz entstanden! Das Frühstück wartet am Fuss der Treppe und wir können im Zimmer unseren eigenen Kaffee brauen. Es fühlt sich alles ganz leicht an... Als wir gepackt und bezahlt haben, gehen wir ins Dorf. Wir unterhalten uns vorher noch ein wenig mit den Vermietern des Zimmers (die Geschichte mit dem "verkehrten" Boot hört sich immer noch lustig an). Dann machen wir uns auf den Weg und beschliessen, zuerst nach Osten zu gehen, wo ein Strandcafé direkt am Meer ist und dann über die Insel in Richtung Fähre.

Wir sind fast am Ende des Dorfes angelangt, als wir eine Dame treffen, die ihren Garten neu gestaltet. Alda sagt etwas Nettes zu ihr und bald kommen wir ins Gespräch. Sie findet unseren Wagen super und fragt, ob sie ihn für ihren Sohn fotografieren kann. Der lebt in Deutschland und ist sehr sportlich. Wir hören uns ebenso die Geschichte ihrer Tochter in Norwegen an, erzählen unsere und setzen unseren Weg fort...

Am Strandcafé angekommen, werfen wir zunächst einen Blick auf das Meer, bevor wir auf der Terrasse einen Kaffee trinken. Es ist wirklich ein wunderschönes Café mit "Bier & Co." als namhaften Lieferanten... Interessant sind da die Schwalbeneltern, die ihre Kinder direkt über uns füttern! Ein Foto zu schiessen ist dabei nicht ganz einfach, sie sind unglaublich schnell!

Nach dem Kaffee gehen wir einen wunderschönen Weg über die Insel zur Fähre. Hier kommen wir rechtzeitig an, steigen problemlos ein. Es ist sehr voll, die Ferien haben begonnen.

Die Überfahrt geht schnell und wir nehmen sogar einen Bus früher nach Dokkum, wo wir aussteigen und die letzten neun Kilometer nach Holwerd zu Fuss zurücklegen. Es ist sehr heiss.😅 Unterwegs treffen wir eine ältere Dame auf dem Fahrrad, die uns gesehen hat, als wir in Dokkum aus dem Bus stiegen. Sie hat sich offenbar gefragt, was zum Teufel wir machen. Wir haben versucht, es ihr so gut wie möglich zu erklären. Offensichtlich ist uns das gut gelungen, denn sie stieg zufrieden wieder auf ihr Fahrrad und radelte davon. Nach fast zwei Stunden Fussmarsch kommen wir verschwitzt, aber glücklich im Dorf an.

Wir finden schnell die Adresse, bei der wir schlafen. Als wir an der Tür klingeln, sagt eine freundliche Dame, sie sei noch beschäftigt und habe gerade keine Zeit, was für uns kein grosses Problem darstellt. Wir sind ausserordentlich durstig und gehen also ins örtliche Restaurant neben dem Hotel, nachdem wir das Gepäck in der Garage abgestellt haben. Bei einem Bier schauen wir uns die Karte an und reservieren gleich einen Tisch für den Abend. Wir schlendern zurück zu unserem B&B, wo wir eine halbe Stunde mit der Besitzerin plaudern und beim anschliessenden Duschen die Salzkristalle von unserer Haut wegspülen.

Frisch geduscht gehen wir ins Restaurant und essen vorzüglich! Wieder zurück zu unserem Schlafplatz wird wie immer gebloggt und geschlafen.