oman-2023
vakantio.de/oman-2023

14.11. Wadi Bani Awf, jeskyně Al Hoota

Publikováno: 25.11.2023

Ráno je mezi horami příjemný stín, balíme a ještě v 9h, když odjíždíme tu není slunce. Škrabeme se na kopce a každou chvíli stavíme podívat se na výhledy, je pěkné nízké sluníčko, tak to stojí za to. I provoz je dnes menší.

Zajíždíme do horské vesnice Bilad Sayt, v údolí mají krásné zahrádky, zalévané z aflajů. Při průjezdu vesnicí čekáme, až úzkým místem projde starý muž, který se evidentně vrací odněkud s ranní kávy. Když ho z okýnka zdravíme, tak se rozzáří a nabízí nám datle a kávu, ochutnáváme datle, které má výborné, kávu s díky odmítáme a jedeme dál.

Cesta přes hory je dlouhá a plná serpentín, ale je pořád na co koukat. Nakonec vyjíždíme až na hřeben ve výšce 2000mn.m., kde potkáváme opět asfaltku, která až sem vede z Al Hamry. Loučíme se s výhledy na druhou stranu a po asfaltu jsme dole coby dup.

Jedeme k jeskyni Al Hoota, je doporučeno objednat prohlídku předem, tak uvidíme. Lidí je tu málo a komentovaná prohlídka v angličtině začíná za 5 min, stíháme to. Vláček bohužel nejezdí a tak jdeme půl km po výhni. Jeskyně je dlouhá 4,5 km, ale veřejnosti je přístupná jen část, je tu kovový chodníček se stovkami schodů, krápníková výzdoba je pěkná, ale kdo navštívil několik jeskyní v Moravském krasu..., je tady totiž více sucho a krápníky rostou nejvíce tam, kde je vlhko a hodně CO2. Zajímavé je, že prostor je při deštích zaplavován a tak osvětlení a schody musí často a nákladně opravovat. V nejnižším bodě prohlídky je jezírko, kde žijí slepé jeskynní ryby, tudy se dá i pokračovat na speciální celodenní prohlídku další části jeskyně, která je spojena s plaváním, lezením a plazením. Po prohlídce jeskyně si prohlížíme malé interaktivní muzeum v patře návštěvnického centra, je tu i akvárko se slepými rybkami z jeskyní.

Cestou do ubytování se zastavujeme v Al Hamře nakoupit, pomalu nám dochází, že to, že u půlky zboží není napsaná cena je tady normální. Na dotaz kolik to stojí vezme prodavač zboží a jde ho pípnout na pokladnu. Ubytování nám předává bratr majitele a rovnou nabízí průvodcovské služby, což s díky odmítáme. Ubytování je hezké, s velkým venkovním prostorem, ale koupelny jsou špinavé a kuchyň ještě více, tak nejdříve uklízíme. Pak zjistíme, že tu lezou malí švábovití brouci a když přestane téct voda uprostřed sprchování dětí, chce Ota hned ráno odjet. Děti umyjeme z kempingové sprchy, mezitím přijde bratr a nahodí čerpadlo, takže nakonec voda teče, přesvědčuji Otu, že rozhodnutí odjet můžeme nechat na ráno. Brouci budou asi všude a tady už jsme si to uklidili. Dětem se tu navíc líbí houpačka a můžeme být co nejvíce venku.